Volgende zending bbmonline maandag 15 augustus 2022 na 15 uur.
Tot 50% korting in Nederland en België.



0 items: € 0,00

Evinrude E-Tec

De Evinrude E-Tec technologie werd in 2003 geintroduceerd door BRP, sinds 2001 eigenaar van Evinrude en Johnson. BRP zelf noemt de Evinrude E-Tec technologie: "Het begin van een nieuw tijdperk in de buitenboordmotorenindustrie". Hieronder volgt een beschrijving van wat de Evinrude E-Tec technologie allemaal omvat.

De E-Tec technologie wordt gebruikt in de zwaardere buitenboordmotoren van Evinrude, namelijk van 40 tot en met 300 pk. Belangrijke kernwaarden van E-Tec zijn: minder uitstoot en brandstofverlies, minder geluid en weinig onderhoud.

Minder uitstoot
De Evinrude E-Tec technologie is gebaseerd op de alom bekende 2-takt buitenboordmotoren. Echter staat 2-takt niet bekend om haar milieuvriendelijkheid. Toch heeft Evinrude de uitstoot aanzienlijk kunnen verminderen. Nieuwe 4-takt buitenboordmotoren produceren tot 80% meer koolmonoxide. De Evinrude E-Tec buitenboordmotor verbuikt 50% minder olie dan gebruikelijke directe-injectiesystemen en 75% minder olie dan oudere 2-takt modellen. Deze indrukwekkende  cijfers hebben ertoe geleid dat de CARB 3-norm van de Amerikaanse California Air Resources Board ruimschoots werden behaald.

Brandstofverlies
De Evinrude E-Tec technologie zorgt voor een optimale verbranding van de brandstof. Bij de oudere 2-takt buitenboordmotor ging er nogal eens wat brandstof verloren via de uitlaatpoort. De E-Tec technologie voorkomt dit door de brandstof volledig te verbranden voordat de uitlaatpoort vrij komt om de verbrandingsgassen af te voeren.

Minder geluid
Doormiddel van schuimrubber onder de motorkap en in de staart van de buitenboordmotor zorgt de E-Tec technologie voor minder geluid.  

Weinig onderhoud
Gebaseerd op de 2-takt buitenboordmotor behoeft de Evinrude E-Tec technologie weinig onderhoud. BRP geeft niet voor niets 3 jaar garantie. De E-Tec technologie verlangt echter meer olie dan viertakt motoren. De aanvakelijke kosten zijn hoger dan bij een 4-takt buitenboordmotor. De toekomst moet uitwijzen of de techniek langer meegaat dan 4-takt buitenboordmotoren. Maar het vooruitzicht is veelbelovend.